Visueel onderwijsplatform waar docenten kunnen werken aan onderwijs dat voor alle leerlingen geschikt is

Bij VIS, ons innovatieve systeem voor Volg-Interventie, hebben we een duidelijke visie: “Bouwen aan ontwikkeling met het visualiseren van schooldata.” Onze missie is om het onderwijslandschap te visualiseren door de kracht van data te benutten en deze toegankelijk te maken voor iedereen die betrokken is bij het ontwikkelproces.
VIS rust op drie pijlers:

Verbinden door te vormen!
We geloven in het opbouwen van sterke relaties, niet alleen met leerlingen, maar ook met docenten, orthopedagogen, en alle betrokkenen binnen het onderwijssysteem. VIS brengt alle belanghebbenden binnen de schoolgemeenschap samen door middel van toegankelijke data. Dit zorgt voor een gemeenschappelijk begrip van de behoeften en vooruitgang van elke student. We geloven dat door samen te werken, we inclusieve en passende leeromgevingen kunnen creëren waarin elke student de kans krijgt om te gedijen

Inspireren met nieuwe inzichten!
VIS inspireert onderwijsprofessionals en beleidsmakers om verder te gaan dan traditionele benaderingen. We weten dat het begrijpen van gedrag en cognitieve vaardigheden van leerlingen cruciaal is voor hun ambities. Door het gebruik van gevisualiseerde schooldata bieden we inzicht en motiveren we innovatie. Onze visuele rapporten en grafieken brengen de successen van inclusieve praktijken tot leven en stimuleren positieve veranderingen in de hele school.

Simplificeren door te systematiseren!
Bij VIS begrijpen we dat het omgaan met data soms overweldigend kan zijn. Daarom hebben we ons systeem ontworpen om het proces van gegevensregistratie, -analyse en -gebruik te vereenvoudigen. Met intuïtieve tools en geautomatiseerde processen maken we het voor scholen gemakkelijk om zinvolle interventies te ontwikkelen en te volgen, en zo de inclusieve onderwijservaring te verbeteren.
De kracht van VIS
- List Item #1
- List Item #2
- List Item #3
- List Item
Mogelijkheden en Functies
Leerlingbord

Mentor Dashboard

Time-out

Docentportaal

Schoolwide

Interventiescherm

Onderwijs in beeld: Samen leren, Samen groeien

BIJ VIS leidt dataregistratie tot visualisatie van gegevens. Dit doen wij door gegevens simpel te verzamelen en te organiseren in een vorm die gemakkelijk begrepen kan worden. Dit omvat het gebruik van diagrammen om de gegevens te presenteren op een manier die patronen, trends en inzichten duidelijk maakt. Het doel is om complexe informatie toegankelijk en begrijpelijk te maken voor docenten, schooldirecteuren en andere belanghebbenden in het onderwijs.
Wij bouwen samen met scholen aan ontwikkeling door het onderwijslandschap te visualiseren
Wij bouwen samen aan ontwikkeling door het onderwijslandschap te visualiseren, dit betekent dat er actief wordt gewerkt aan het gebruik van datavisualisatie om het onderwijslandschap in kaart te brengen. Dit omvat het presenteren van gegevens over leerlingen, prestaties, demografie, en meer op een manier die inzicht geeft in hoe he onderwijs functioneert en waar verbeteringen nodig zijn. Door het landschap te visualiseren, kunnen scholen en onderwijsinstellingen beter begrijpen waar ze staan en welke stappen ze moeten nemen voor ontwikkelingen die ze willen bereiken.
Dit gebeurt door data zo transparant mogelijk te maken in scholen zodat samenwerkingen binnen scholen, maar ook buiten scholen met samenwerkingsverbanden simpel gegevens verzamelen, analyseren en presenteren in samenwerking met onderwijsprofessionals om strategieën te ontwikkelen en interventies te plannen die inclusie in het onderwijs kunnen bevorderen. Het doel is om een duidelijk inzicht te bieden in de onderwijsomgeving, waardoor de juiste strategieën en interventies kunnen worden ontwikkeld en geïmplementeerd om zowel inclusief als passend onderwijs te bevorderen. Ons ultieme doel is om bij te dragen aan een onderwijsstelsel waarin elk kind gelijke kansen heeft en de onderwijsresultaten worden verbeterd door middel van transparantie en inzichtelijke datavisualisatie.

VIS - Methodiek
VIS biedt een innovatief visueel datasysteem dat onderwijsprofessionals helpt om een diepgaand inzicht te krijgen in de complexe behoeften van elke leerling. We geloven in de kracht van eenvoudige registratie en visuele weergave van deze gegevens om docenten te ondersteunen in hun dagelijkse werk.
VIS, het Volg-Interventiesysteem geeft het onderwijs vorm door Simpele Registratie, Visueel Begrip en Inzicht samen te brengen. De kracht van VIS ligt in de integratie van deze drie essentiële elementen, waarbij de afkorting niet alleen de naam van ons systeem vertegenwoordigt, maar ook symboliseert hoe wij de scholen begeleiden naar een helderdere, meer gestructureerde toekomst.
Simpele Registratie

Onze intuïtieve registratieprocedure biedt docenten een moeiteloze manier om cruciale gegevens vast te leggen. Het is de eerste stap in de reis naar begrip, waarbij we geloven dat eenvoud de sleutel is tot effectieve dataverzameling.
Inzicht

De VIS-methodiek draait om het vergroten van inzichten. Door nieuwe perspectieven te openen, stelt VIS docenten in staat om betere beslissingen te nemen. Of het nu gaat om het ontwikkelen van aangepaste ondersteuningsprogramma’s, het aanpassen van lesmateriaal of het individueel begeleiden van leerlingen, het vergrote inzicht zorgt voor een verhoogde effectiviteit.
Visueel Begrip

VIS ontleedt de geregistreerde informatie en vertaalt deze naar visuele inzichten. Grafieken, diagrammen en overzichten worden krachtige hulpmiddelen, waardoor docenten snel en diepgaand begrip kunnen opbouwen over de prestaties van individuele leerlingen en de klas als geheel.
Ontdek de VIS-Driehoek: Simpele Registratie, Inzicht en Visueel Begrip
Ontdek de kracht van VIS en duik in een nieuwe dimensie van onderwijsondersteuning. Wij geloven dat door het verenigen van Simpele Registratie, Visueel Begrip en Inzicht, we samen een impact kunnen maken op de toekomst van het onderwijs.
Om de kracht van VIS beter te begrijpen zie je in de afbeelding hiernaast ons VIS – logo als twee krachtige driehoeken. De staart gevormd door de kleine driehoek, vertegenwoordigt Simpele registratie, Inzicht en Visueel Begrip – de essentiële elementen die kern vormen van ons systeem.

Daarnaast fungeert VIS niet alleen als een navigatiemiddel, maar dus ook als de staart van de VIS zelf, die stuurt en leidt door visueel weergegeven schooldata. Dit stelt docenten in staat om niet alleen de academische prestaties, maar ook het ‘rugzakje’ van elke leerling te begrijpen. In dit rugzakje zitten niet alleen uitdagingen en ondersteuningsbehoeften, maar ook de unieke kwaliteiten, ambities en resultaten op zowel cognitief als emotioneel leren.
Tegelijkertijd vormt de grote driehoek het ‘rugzakje’ van de leerling, omringd door Uitstroomperspectief en Resultaten. Dit complete plaatje weerspiegelt de holistische benadering van VIS, waarbij we niet alleen streven naar academisch succes maar ook naar het ontsluiten van het volledige potentieel van elke leerling.
De Rugzak van Groei: Ontvouw Ambities en Oogst Resultaten in Elke Leerling.

VIS is ontworpen om onderwijsprofessionals te helpen bij het creëren van een omgeving waarin elke leerling zijn volledige potentieel kan bereiken. We geloven in de kracht van gegevens en visualisatie om docenten te voorzien van de kennis en tools die ze nodig hebben om elke leerling te begeleiden op zijn of haar unieke leerreis.
Rugzak

Ons systeem maakt het mogelijk om de leerling te begrijpen vanuit drie belangrijke perspectieven. Allereerst, het “rugzakje” van de leerling, wat de uitdagingen en kwaliteiten van de leerling omvat. Dit geeft docenten de mogelijkheid om gepersonaliseerde interventies te ontwikkelen en te ondersteunen bij de groei en ontwikkeling van elke leerling
Ambitie

Daarnaast bieden we inzicht in het “uitstroomperspectief” en de ambities van de leerling, waardoor docenten een duidelijk beeld krijgen van wat de leerling wil bereiken en wie hij of zij wil worden in de toekomst. Dit helpt docenten om gerichte begeleiding te bieden en de leerlingen voor te bereiden op hun toekomstige doelen.
Resultaten

Het derde aspect van ons systeem betreft “onderwijsresultaten,” wat zowel de didactische prestaties als het emotionele leren van de leerling omvat. Door deze gegevens samen te brengen in een intuïtief continuüm, geven we docenten de tools om effectief te sturen en te ondersteunen in de groei van hun leerlingen op zowel academisch als sociaal-emotioneel gebied.
Van Gegevens naar Inzicht: Het Creëren van Succesvolle Ondersteuning met Ons Volg-Interventiesysteem
In ons volg-interventiesysteem bevinden eenvoudige registratie en visueel begrip zich in wat we het “doen spectrum” noemen. Dit omvat de acties van het verzamelen en weergeven van gegevens. Simpele registratie is het proces van het gestructureerd vastleggen van informatie met betrekking tot de leerlingen. Visueel begrip is de manier waarop we deze gegevens presenteren, zodat ze snel en intuïtief begrepen kunnen worden door onderwijsprofessionals. Dit deel van ons systeem geeft docenten de middelen om praktische stappen te ondernemen op basis van de verzamelde gegevens.

Aan de andere kant hebben we het “zien spectrum,” dat bestaat uit drie belangrijke perspectieven: het “rugzakje” van de leerling, het “uitstroomperspectief,” en de “onderwijsresultaten.” Deze elementen helpen onderwijsprofessionals bij het begrijpen van de leerling en hun toekomstige doelen

Het “rugzakje” van de leerling vertegenwoordigt de individuele uitdagingen en kwaliteiten van elke leerling. Dit is wat we waarnemen en begrijpen om gepersonaliseerde interventies te ontwikkelen en te ondersteunen bij de groei en ontwikkeling van elke leerling.

Het “uitstroomperspectief” en de ambities van de leerling helpen docenten om een helder beeld te krijgen van wat de leerling wil bereiken en wie hij of zij wil worden in de toekomst. Dit perspectief helpt docenten om gerichte begeleiding te bieden en de leerlingen voor te bereiden op hun toekomstige doelen.

“Onderwijsresultaten” omvatten zowel de academische prestaties als het sociaal-emotionele leren van de leerling. Dit zijn meetbare resultaten die we kunnen zien, evalueren en begrijpen.
Door het “doen spectrum” en het “zien spectrum” te integreren, stellen we onderwijsprofessionals in staat om effectief te handelen en ondersteuning te bieden, terwijl ze tegelijkertijd een holistisch begrip ontwikkelen van elke leerling en hun unieke leerreis. Het is belangrijk op te merken dat hoe beter de onderwijsprofessional zich beweegt in het “doen spectrum,” hoe dieper en gedetailleerder hun inzicht wordt in het “zien spectrum,” wat hen in staat stelt om de juiste interventies te kiezen en leerlingen effectiever te begeleiden naar succes.
Van Individuele Ondersteuning tot Schoolbrede Succes: Een Holistische Benadering van Onderwijs

Deze methodiek is niet alleen op individueel niveau toepasbaar, maar ook op klas- en schoolschaal. Het biedt onderwijsprofessionals de mogelijkheid om zowel specifieke behoeften van individuele leerlingen aan te pakken als om bredere inzichten te verkrijgen in de dynamiek van klas- en schoolprestaties.
Door het “doen spectrum” en het “zien spectrum” te integreren op verschillende niveaus, kunnen scholen gepersonaliseerde begeleiding bieden aan leerlingen, terwijl ze ook strategisch beslissingen nemen op schoolniveau om de algehele prestaties en het welzijn van hun leerlingen te verbeteren. Dit biedt een allesomvattende benadering voor het bevorderen van succes in het onderwijs
Sturing en inclusie: twee zijden van dezelfde gouden medaille.
Het “rugzakje” van de leerling, het “uitstroomperspectief,” en de “onderwijsresultaten” vormen samen de drie hoekpunten van ons begrip van elke leerling. Binnen dit driehoeksmodel bevindt zich het totale onderwijsaanbod van de school. Dit betekent dat de school zich op deze drie gebieden richt om de behoeften en doelen van elke leerling aan te pakken.
De “staart van de vis” is als een kleinere driehoek binnen dit model, en het vertegenwoordigt de sturing en het inzicht dat onderwijsprofessionals nodig hebben om effectief interventies te kiezen en leerlingen naar succes te begeleiden. Het vormt als het ware het kompas dat de koers uitzet voor de school.
